Διαβάσατε το καινούριο τεύχος του Woman's magazine;

Κυριακή, 13 Οκτωβρίου 2013

Οι αγωνιστές στην τέχνη


Τάσσος (Αλεβίζος)

«Στα έργα μου υπάρχει η ανθρώπινη οδύνη, αλλά και η αποφασιστικότητα.

Οι άνθρωποι που κινούνται στα έργα μου σηκώνουν το βάρος της σκλαβιάς και της τυραννίας.



Αλλά είναι τόσο αλύγιστοι εκφραστικά, που δεν μπορούν παρά να μένουν όρθιοι ως το τέλος.
Όρθιοι ακόμα κι όταν πέφτουν.
Αυτό είναι το βαθύτερο μήνυμά μου."» *

Το αφιέρωμα στο χαράκτη Τάσσο είναι η αφορμή για να θυμηθούμε τα γεγονότα μιας εποχής, αλλά και, κυρίως, για να βρεθούμε για λίγο κοντά σε ανθρώπους που αγωνίστηκαν, μέσα από τις εικόνες που τους συντρόφευαν.

10 Οκτώβρη 1944
Τα έργα του "καταγράφουν" τα γεγονόταν που συγκλόνισαν τη χώρα και φέρνουν ως σήμερα τις μορφές των τυραννισμένων και την αγωνιστών.
"Η επανάσταση της Θεσσαλίας 1878"


Ο Τάσσος (Αλεβίζος) γεννιέται στη Μεσσηνία το 1914 και μεγαλώνει σε προσφυγική γειτονιά του Νέου Κόσμου.
Το 1930 γράφεται στη Σχολή Καλών Τεχνών και γίνεται μέλος της ΟΚΝΕ.
"Κορίτσι και μικρά δέντρα"

Μετά την αποφοίτησή του παρακολουθεί μαθήματα χαρακτικής δίπλα στο Γιάννη Κεφαλληνό (εκεί συνδέεται φιλικά με τους Γιάννη Μόραλη, Γιάννη Τσαρούχη, Χρήστο Καπράλο και Νίκο Εγγονόπουλο), αλλά και στο εξωτερικό, στη Γαλλία και την Ιταλία.



Στο περιοδικό "Νέοι Πρωτοπόροι" δημοσιεύει το 1932 τα πρώτα του σχέδια, στα οποία αποτυπώνει τη δύσκολη καθημερινότητα της εργατικής τάξης.
Το 1936 κάνει την πρώτη του ατομική έκθεση, στο υπόγειο του Ελευθερουδάκη, με τίτλο "Λαϊκές μορφές και έργα κοινωνικής διαμαρτυρίας".


Την περίοδο της γερμανικής κατοχής συμπορεύεται με την ΕΠΟΝ και το Ε.Α.Μ.





Συμβάλλει στον παράνομο αντιστασιακό τύπο: «Δουλεύαμε πλάι στα παράνομα τυπογραφεία φτιάχνοντας σε ξύλο και λινόλεουμ τις μήτρες για τις αφίσες και τα συνθήματα των αντιστασιακών οργανώσεων.» *
Εργαστήριο χαρακτικής
Γιάννη Κεφαλληνού, 1941
Συμμετέχει στην Επιτροπή Διαφώτισης της ΚΟΑ (με καθοδηγήτρια την Ηλέκτρα Αποστόλου), στην πανελλήνια έκθεση των εικαστικών του Ε.Α.Μ. (οπότε και φυλακίζεται), στα λευκώματα "Ε.Α.Μ. Ε.Λ.Α.Σ." (1943), "Για τη χιλιάκριβη τη λευτεριά" και "Θυσιαστήριο της λευτεριάς" (1945), στην εκδοτική εταιρεία του Κ.Κ.Ε. "Τα νέα βιβλία" (1945).





1949


Από το 1948 συνεργάζεται με τον Ο.Ε.Δ.Β. και εικονογραφεί με πρωτότυπα έργα του σχολικά βιβλία του Δημοτικού και του Γυμνασίου.






για τον "Επιτάφιο" του Γιάννη Ρίτσου




Παράλληλα ασχολείται με την εικονογράφηση βιβλίων.









Με την απελευθέρωση αρχίζει να βάζει χρώμα στις ξυλογραφίες του και να διευρύνει τη θεματολογία του σε τοπία και πορτρέτα.
"Η απελευθέρωση της Αθήνας

Από το 1955 ως το 1967 συνεργάζεται με τα ελληνικά ταχυδρομεία.
δείτε περισσότερα γραμματόσημα του Τάσσου εδώ και εδώ.


"Η τελευταία δουλειά του είχε παρουσιαστεί το 1964. Πίστευε ότι με την έκθεση αυτή είχε ολοκληρωθεί το χρέος του κι είχε ξετελέψει με τις εμπειρίες του. Καιρός ν' ασχοληθεί με κάτι χαρούμενο, να προβληματιστεί στη μορφή της παραπέρα δουλειάς του, να δει πόσο μπορούσε να συμπορευτεί με τα καινούρια ρεύματα.

Σύνθεση για το Πολυτεχνείο

«Απάνω σ' αυτό με βρήκε η δικτατορία. Από εκείνη τη στιγμή ανεστάλησαν τα πάντα μέσα μου. Δεν υπήρχαν πια για μένα προβλήματα καθαρά πλαστικά. Ξανάφησα τον εαυτό μου να συνδεθεί με όλα όσα υπήρχαν μέσα μου από τον καιρό της Κατοχής. Ένα καινούριο μαρτυρολόγιο...» *
"Η κραυγή"



Στην περίοδο της δικτατορίας φεύγει στο εξωτερικό και συνεχίζει να εμπνέεται από τα επίκαιρα θέματα της αντίστασης ενάντια στη χούντα με την "Κραυγή", τους "Τρεις σκλάβους", τους "Τυραννοκτόνους" και άλλα.




"Γυμνή κοπέλα" 1965




Στη δεκαετία του '60 εγκαταλείπει το χρώμα, χαράζει θεματικές ενότητες πάνω σε μεγάλες επιφάνειες ξύλου. Η θεματολογία του αναδεικνύει τώρα την ανθρώπινη μορφή.



στο μνήμα του το έργο του
"Επιτύμβιο για τη Μαρία"



Πεθαίνει στις 13 Οκτώβρη του 1985.
Ήταν σύντροφος της ζωγράφου και χαράκτριας Λουκίας Μαγγιώρου.





"Η καλλιέργεια του καπνού"
Το 1960, ύστερα από παραγγελία του Παπαστράτου, η Λουκία Μαγγιώρου και ο Τάσσος φιλοτεχνούν την "Καλλιέργεια του καπνού".
"Με αναφορές και επιρροές από τη βυζαντινή τέχνη και την αγγειογραφία της αρχαιότητας, η σύνθεση αποτελείται από πέντε τμήματα εν είδη ζωφόρου". *


"Οργισμένες μάνες"





7 σχόλια:

  1. ΄Εμαθα πράγματα που δεν ήξερα για αυτόν μεγάλο καλλιτέχνη !
    Σε ευχαριστούμε !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα! Το δικό μου αφιέρωμα στον συγχωριανό μου Τάσο Αλεβίζο.
    http://goodmusipresszita.blogspot.gr/2011/12/tribute-to-tassos.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα! Αν έκανες κλικ στους συνδέσμους, θα έβρισκες και το δικό σου αφιέρωμα!

      Διαγραφή
  3. παραθυρο στη τεχνη αυτη σου η αναρτηση!
    μ'αρεσει γιατι οταν σε επισκεπτομαι μαθαινω κατι καινουριο!
    καλο σου απογευμα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα! Δεν προλαβαίνω να τα παρακολουθήσω! Καλή συνέχεια στο δημιουργικό σου έργο, καλή μου φίλη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

.